Zomerdrukte houdt aan op Groningen Airport Eelde
‘De kansen voor de luchtvaart liggen in het versneld introduceren van betere systemen’
EELDE – De problemen waarmee Schiphol kampt kunnen ook in het najaar niet worden opgelost door alleen een beroep te doen op de kleinere luchthavens in Nederland. Op Groningen Airport Eelde is het tegenwoordig dagelijks een drukte van belang vertelt Groningen Airport Eelde-directrice Meiltje de Groot.
‘We hebben momenteel nog wel ruimte om maximaal tien vluchten per dag over te nemen, maar dat is het dan ook wel, want de zomer is straks alweer bijna voorbij. Ook hier is het nog steeds ontzettend druk, want je ziet hier dagelijks ontzettend veel blije mensen die terugkomen van vakantie, of net op vakantie gaan. We hebben hier tegenwoordig ook nog steeds veel mensen uit het Westen van Nederland, omdat veel mensen er niet meer voor kiezen om via Schiphol te gaan.’
Waar de luchtvaartsector momenteel grote moeite heeft om de zaken op orde te krijgen, staat de branche volgend jaar wederom voor een grote uitdaging vervolgt De Groot. ‘Ik denk dat 95 procent van alle vluchten in Nederland door Schiphol wordt uitgevoerd en eind 2023 moeten ze terug in capaciteit, want zij hadden tot voor kort zo’n 500.000 vliegbewegingen per jaar en dat moet vanaf eind volgend jaar terug naar 440.000 vluchten per jaar. Schiphol heeft namelijk geen vergunning voor een half miljoen vluchten en is daar door de overheid op gewezen. Deze maatregel is permanent, dus er zal daardoor wel wat extra beweging in de markt ontstaan. Dat probleem kunnen wij niet oplossen, maar ook niet in samenwerking met andere luchthavens. Mijn advies zou dan ook zijn om voor bepaalde vrachtvluchten een andere oplossing te vinden en de belangrijke passagiersvluchten die via Schiphol verlopen voor Nederland in stand te houden. Ik ga er niet over, maar ik denk wel dat het belangrijk is om deze belangrijke netwerkfunctie te behouden.’
De vraag naar vakantiereizen is bij Groningen Airport Eelde in deze drukke zomertijd groter dan het beschikbare aanbod. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een oplossing licht De Groot toe. ‘We moeten er op korte termijn voor zorgen dat we hier extra toestellen kunnen laten vertrekken en dat hoeven niet per se vluchten te zijn die we overnemen van andere luchthavens, maar het mogen als het aan ons ligt ook nieuwe reizen zijn, omdat er nog veel mensen zijn die heel graag met vakantie willen, ook in het najaar. De meest gevraagde bestemmingen vanaf Eelde zijn in het najaar onder meer Malaga, Ibiza, Porto en Londen. In de winter komt er ook nog een nieuwe bestemming in Scandinavië bij en daar zijn we blij mee, omdat we het hier in Eelde goed voor elkaar hebben. We hebben voldoende personeel om ons werk te doen, want iedere week ontvangen wij nog open sollicitaties, omdat mensen het een leuke luchthaven vinden om voor te werken. We werken hier echt als team en helpen elkaar waar dat nodig is. Waar veel andere maatschappijen afscheid namen van een deel van hun beveiligingspersoneel, hebben wij de contracten laten doorlopen en deze medewerkers hebben hun tijd nuttig besteed door studenten van het Alfa-college op te leiden voor uniformberoepen op onze locatie. Je hebt hier ook geen wachtrijen, want ook al zou je hier een uur van tevoren aankomen, dan haal je nog steeds je vlucht. We hopen natuurlijk wel dat mensen zo vroeg mogelijk komen, maar wie vanaf Eelde reist hoeft met heel weinig zaken rekening te houden.’
Waar Nederland voorop wil blijven lopen in de luchtvaartsector kan er volgens De Groot wel meer winst worden gehaald uit de inzet van bestaande technologie. ‘Het gaat nog een hele lange tijd duren voordat alle problemen zijn opgelost, want de schaarste aan personeel heb je niet binnen korte tijd opgelost. Het zou verstandig zijn als luchthavens zowel nu als in de toekomst meer gebruik gaan maken van slimme technologie. Voor wachtrijen kun je bijvoorbeeld een app ontwikkelen die precies aangeeft wanneer je wordt verwacht. De bagagecontrole kan ook best sneller, want de mensen die daar zitten kunnen ook heel goed op een andere plek hun werk doen. Mocht er dan toch een koffer niet door de screening komen, dan kun je er heel snel iemand op af sturen met behulp van een signaal. De kansen voor de luchtvaart liggen in het versneld introduceren van betere systemen.’