‘We hebben vanaf het begin gevraagd: voor wie is deze fietssnelweg?’

||
|| Foto: ||
Nieuws
Dorpsbelangen Tynaarlo niet serieus genomen in provinciaal Fietssnelwegverhaal
TYNAARLO – Provincie Drenthe – en Provincie Groningen- is lyrisch over de toekomstige, prestigieuze Fietssnelweg door het gebied. Vereniging Dorpsbelangen Tynaarlo is minder te spreken over het fenomeen. Sterker: de vereniging ziet het nut en noodzaak niet in. “Er wordt alleen maar gesproken over voordelen. De nadelen die wij genoemd hebben, worden weggewuifd”, vindt Dorpsbelangen.
Voorzitter Anketrien Schillhorn van Veen en bestuurslid Gert Messchendorp hebben constant overleg over het snelle fietspad, dat ook door de gemeente Tynaarlo voert. “We zijn niet onder de indruk. Onze bezwaren worden weggewuifd. We hebben gesproken met projectleider Peter Traas. Hij zegt dat het wel meevalt. En rept alleen maar van ‘unieke belevenis’. Neem nu het aspect duurzaamheid. Dan storten ze beton op een prachtig zandpad. In Tynaarlo wonen forenzen. Ze moeten een omweg maken van 2,3 kilometer. Er ligt een veilig betonnen fietspad tussen Assen en Vries. Dan heb je geen kanaalpad nodig.”  Gert Messchendorp, die zelf veel gebruik maakt van het bestaande fietstraject: “Ik zie er totaal geen voordeel in.” Beiden gaan nog even door. “Er gaat zoveel geld in om. De fietspaden zijn nu al slecht onderhouden. Als er zoveel geld in de fietssnelweg wordt gestoken ben ik bang dat er weinig overblijft voor onderhoud. En dan de gemeente Tynaarlo. Ze zeggen er niet mee te bemoeien, terwijl wij het ingewikkeldste deel hebben. Gemeente Tynaarlo wil het aan het volgende college geven. Maar intussen zijn er al wel deelprojecten aan de gang. Nu al worden er blikken ingenieurs opengetrokken, er wordt zoveel geld uitgegeven. Dat is niet terug te draaien. De trein dendert door en is niet meer te stoppen.  Wij hebben het gevoel dat onze commentaren aan dovemansoren zijn gericht. We zijn als Dorpsbelangen ook nooit uitgenodigd. In het BOKD (Brede Overleggroep Kleine Dorpen (BOKD) zijn wij als enige op de hoogte omdat we zelf contact hebben gezocht. Bij de gemeente word je doorverwezen naar Traas of Gedeputeerde Henk Brink. De eerste sessie was kort gepland. De laatste vond toevallig plaats in het gemeentehuis. Daar hebben we veel commentaar geleverd, maar de opmerkingen zijn nagenoeg niet terug te vinden. Het is een positief rapport. De negatieve dingen worden niet meegenomen. Nogmaals: zo’n fietssnelweg is helemaal niet nodig. Pak de bestaande fietsroute aan. Met een kleine aanpassing voor de veiligheid. Dit kost veel minder geld.” Anketrien kan er nog niet bij. “Het is de wereld op zijn kop. De tekeningen zijn er al voor het onderzoek. Vanaf het begin hebben we de vraag gesteld: voor wie is deze fietssnelweg?.  We nemen zelf even poolshoogte. Bij de Tip, een prachtig stukje natuur, dat uitmondt op een kruising van zandwegen, langs het Noordwillemskanaal. Rustig laten liggen zou je zeggen. Messchendorp noemt nog wat voorbeelden. De Vriezerbrug. “De kade wordt nog steeds gebruikt. Niet alleen voor de aankomst van Sinterklaas, maar ook voor aan en afvoer van materialen. Het is de aanrijroute van bewoners, die straks constant fietsers kruisen. Dat is niet overzichtelijk. Er gaat ook veel landbouwverkeer langs en sluipverkeer. En dan zijn er nog zaken als het sluisje bij Yde en de brug bij De Punt. Hoe ze het daar gaan doen, weten ze nog niet. Een van de doelstellingen is om steden beter bereikbaar te maken. Maar ze laten alle dorpen links liggen”  De gemeente Tynaarlo was niet bereikbaar voor commentaar.
||
||

UIT DE KRANT