Erik Ubels van Florahof vertelt over zichzelf en zijn bedrijf

Afbeelding
Thuis in Tynaarlo

EELDE – PATERSWOLDE. Hij is telg uit de tuindersfamilies Ubels en Van Bergen, bekende namen in deze regio. Erik Ubels is de derde generatie ondernemer op Florahof, tuincentrum in Eelde-Paterswolde. Onder het genot van een kop koffie vertelt Erik over zijn afkomst, over zichzelf, over de geschiedenis en de toekomst van het bedrijf.

Erik Ubels (1987) is achterkleinzoon van Willem Ubels, boswachter in landgoed Vosbergen. Van vaders kant zijn Eriks grootouders plantenkweker Hendrik Ubels en Stientje Lemain. En van moederskant groentekweker Marchienes van Bergen en Albertje van Bergen-Brink. Opa Hendrik Ubels begon achter het woonhuis aan de Esweg/Steenakkerweg in 1942 al met een planten- en bloemenkwekerij. Erik bewaart goede herinneringen aan opa Hendrik: ‘Hij was een liefdevolle opa, die zijn vrije zaterdag besteedde aan mijn zus Aletta en mij. Samen pannenkoeken bakken of een visje halen.’ Opa Hendrik is zuinig met woorden, maar niet met daden. Hij koopt in 1963 aan de Burgemeester J.G. Legroweg een groot perceel tuinbouwgrond en vestigt hierop zijn plantenkwekerij met de naam Florahof en verkoopt de opbrengst op de Eelder bloemenveiling. Hendrik en Stientje krijgen twee kinderen: Rita (1945) en Theo (1955). In de loop van de tachtiger jaren wordt de kwekerij afgebouwd en komt het tuincentrum van de grond. Als gediplomeerd hovenier runnen Theo en Hendrik vanaf 1982 als vennoten de zaak; in 1992 wordt Theo alleen eigenaar. Theo trouwt in 1984 met tuindersdochter Janneke van Bergen (1958) en samen willen ze Florahof verder ontwikkelen. Investeringen zijn hard nodig en ook de uitstraling van het tuincentrum moet beter. ‘Dat was een lastige opgave voor mijn ouders’, zegt Erik, ‘De bedrijfslasten zijn dan hoog en de winstmarges zijn beperkt door de prijsconcurrentie.’ Oprichting van een eigen hoveniersbedrijf geeft wel soelaas, overigens. Kortom: het bedrijf aanpassen aan de nieuwe tijd gaat stapsgewijs. Opa Hendrik is nog regelmatig op Florahof te vinden en kijkt over Theo’s en Jannekes schouder mee. ‘Dat maakt het moderniseren van Florahof niet makkelijker’, zegt Erik. Met zijn moeder Janneke heeft Erik een liefdevolle band. In groep acht van de Eelder basisschool is Erik klein van stuk en tamelijk stug. Hij wordt gepest en voelt zich eenzaam. Ook thuis krijgt Erik niet altijd de aandacht die hij dan nodig heeft. Dat hakt er in bij Erik. Met nieuwe vrienden gaat Erik naar fitnesstrainingen, wordt hij mondiger en met hen maakt hij van zijn leven een feestje. Het AOC Terra (vmbo) past Erik niet meer: hij wil zelfstandig aan de slag. Hij kiest ervoor om in Groningen de opleiding Groen mbo-4 te volgen, een opleiding tot zelfstandig hovenier. Met dit diploma op zak kan Erik direct op Florahof aan de slag in het onderhoud en de service. ‘Ik heb veel potentie, voelde me ondernemer, kreeg alle kansen, maar vader Theo en bedrijfsleider Tom waren de baas. Dat was wel even afzien, zeg. Toen ik 27 jaar was, kwam mijn leven tot stilstand’, zegt Erik gelaten. Een zware depressie volgt en hij besluit de bakens te verzetten. In september 2018 vertrekt Erik op de bonnefooi naar Azië. ‘Het was een radicale en ook noodzakelijke stap om mezelf weer uit te vinden. En dat is meer dan gelukt’, glundert Erik. In Azië leert hij om te gaan met zijn perfectionistische inslag en leert er op tijd iets van zich af te zetten, een vaardigheid die beklijft. Hij leert ook om zelfstandig en onafhankelijk in het leven te staan. Maar bovenal leert hij in Vietnam de Amerikaanse Viva Werner (1986) kennen, die geschoold is als floormanager in de horeca en in Vietnam de kost verdient als lerares Engels. Viva emigreert naar Nederland en vestigt zich met Erik in Paterswolde, waar dochter Zella in 2021 wordt geboren. ‘Ik heb het erg leuk met beide vrouwen. Viva is een sterke vrouw, die ook weet wat het is om alles achter zich te laten en een nieuw leven op te bouwen.’ In 2022 geeft Theo Florahof uit handen aan zijn zoon Erik. Eindelijk kan de ondernemer Erik Ubels van start. In zijn Florahof 2.0 is hij dagelijks bezig om de dienstverlening en de goederenpresentatie op te vijzelen. ‘Ik wil dit bedrijf graag klantvriendelijker en overzichtelijker maken.’ Erik heeft vakspecialisten aangenomen, die de eindoplossingen aandragen. Zelf is hij de manager, die het overzicht houdt en de ontwikkeling van het bedrijf met moderne informatie vooruit brengt. Hij spreekt er vol vuur over en beklemtoont dat het belangrijk is de opgebouwde kennis en kunde aan klanten door te geven. Met het professionele nieuwe logo geeft Erik de richting van Florahof aan. Ook met het eieren-zoeken-met-tweede-paasdag geeft Erik aan wat hij van plan is. Erik en Viva gaan van het tuincentrum iets moois maken.

UIT DE KRANT