OBS Schuilingoord Zuidlaren

ZUIDLAREN – Dit schooljaar, midden in coronatijd, kreeg OBS de Schuilingoord in Zuidlaren een nieuwe directeur, Marjan Jansen.  In de school is inmiddels hard gewerkt om een nieuwe missie en visie neer te zetten, naast de dagelijkse gang van zaken en niet te vergeten de pandemie.  Samen met docent Lars Noorman en intern begeleider Marjo ter Hoeve uit haar team vertelt Jansen over het afgelopen jaar en hoe zij de toekomst tegemoet zien.

Sinds de zomervakantie zijn er een aantal wisselingen geweest in directies, zo zijn Ter Hoeve en Jansen nieuw op deze school. “Vanaf de zomervakantie hebben we de missie en visie tegen het licht gehouden. Als ik vroeg aan de collega’s ‘Waar staan jullie voor?’, dan kwam daar namelijk  geen eenduidig antwoord op. Dat zal op veel scholen zo zijn hoor, vaak het blijft het een stoffig documentje dat ergens onderin een la ligt. Maar naar mijn mening moet je de insteek van een missie en visie goed neerzetten en daarna ook levend houden. Dus daar zijn wij eigenlijk mee gestart met het hele team en we zijn tot een nieuwe missie en visie gekomen met vier kernwaarden: veiligheid, verantwoordelijkheid, groei en samen”, vertelt Jansen. De andere reden waarom een heldere missie en visie van belang zijn op Schuilingoord is het feit dat er een compleet nieuwe school gebouwd gaat worden. “De nieuwe school willen we zo ontwerpen dat deze zo veel mogelijk past bij de visie. En hoe zien we dat straks terug in ons onderwijs, wanneer en hoe komt dat tot uiting en wat betekent dat voor onze kinderen en het team? Het wordt een mega transitie en het is daarom van belang dat wij het als team eens zijn over welke kant wij op willen in de toekomst. Je bouwt toch voor de komende veertig jaar, dus we willen het graag goed doen” , legt Jansen uit. “Een voorbeeld vanuit de kernwaarde ‘samen’ is bijvoorbeeld een gezamenlijk leerplein, waar ruimte is voor ieder kind om alleen of samen te werken. Waar elk lokaal helemaal open gezet kan worden, maar ook afgesloten kan worden indien nodig, zoals nu in een pandemie. Ook zijn we nu bezig met de stedenbouwkundige van de gemeente om te kijken of de school in een parkachtige omgeving gebouwd kan worden, zodat de kinderen lekker in het groen kunnen spelen. Ook zijn de kinderen zelf inmiddels druk bezig met de komst van de nieuwe school. Ik hoor voorstellen als pretpark, zwembad en reuze glijbaan voorbij komen. En dat er dan sommetjes gemaakt worden die opgelost moeten zijn voordat het karretje weer bij het beginpunt is. De kinderen hebben mooie ideeën over bewegend leren en dat past goed, want we zijn namelijk een gezonde school en willen ze veel buiten laten spelen en bewegen”, lacht Ter Hoeve.

Thuisrapport

Gelukkig is niet alles veranderd sinds de komst van de twee dames. “Alles willen veranderen op deze school zou niet goed zijn. We behouden het goede uiteraard, het is zonde om dat aan de kant te zetten. Wat afgelopen jaar wel anders was en een doorslaand succes, was het thuisrapport. Normaal maakt de leerkracht een rapport, maar afgelopen jaar zijn de ouders ook docenten geweest tijdens de lockdown periode. Daar hebben we nog een gedeelte bijgedaan wat de kinderen zelf konden invullen. Wij willen namelijk het beste voor een kind en de ouders ook, dus dat moet een coproductie worden in plaats van dat we tegenover elkaar komen te staan” , vertelt Jansen.  Noorman licht toe: “De ouders werden vrij gelaten in wat zij wilden schrijven. Zo heb ik een thuisrapport gekregen met vijf hele mooie foto’s met onderschrift, maar ook eentje die compleet was volgeschreven. Er zaten ontroerende verhalen tussen, over het algemeen heel positief naar het kind toe geschreven. Prachtig mooi om te lezen. ”

Besmettingen
Ondertussen houdt de school zich nog altijd aan alle protocollen, elke groep houdt apart pauze op een apart deel op het plein. De leerkracht gaat de hele dag met de groep mee en heeft dezelfde pauzes. Iedereen leeft op school in aparte bubbels met zijn of haar groep. “Toch hebben ook wij te maken gehad met besmettingen. We hebben een collega uit groep acht die thuis zit. Of dat er via een ouder een kind besmet wordt. Het zijn gelukkig steeds incidentele gevallen, dan eentje in groep drie, dan in groep acht en dan in groep vijf. Dus steeds één persoon, of de leerkracht of één leerling, even afkloppen, maar het heeft er nog nooit toe geleid tot een uitbraak”, vertelt Jansen. Noorman vult aan: “Mijn vriendin kreeg bijvoorbeeld de melding dat zij in contact was geweest met een positief getest persoon. We wisten van wie en dat er afstand was gehouden, toch hebben we voor de zekerheid gebeld met de GGD. Zij raadden ons aan beide thuis te blijven. Je wilt het zekere voor het onzekere nemen. Voor de kinderen, de collega’s en de ouders. Maar dan voel ik me achteraf schuldig, want er bleek niets aan de hand te zijn geweest en was ik thuis terwijl ik gewoon les had kunnen geven.” “Wat ik overigens spannend vind zijn de zwembaden en alle sportverenigingen die weer open zijn gegaan. Daar zie je alle kinderen van verschillende scholen en klassen samenkomen, echte kruisbestuiving. Die doen het werk van onze bubbels op school een beetje teniet eigenlijk, ik hoop dat daar geen narigheid van komt ”, zegt Jansen.

Testen

Uiteraard zorgt het voor een hoop onrust, een hele klas moet na een melding van besmetting in quarantaine, men merkt op OBS Schuilingsoord een bijzondere trend. “Bijna alle kinderen uit de klas laten zich na een melding op school meteen allemaal testen. Dat hoeft in principe niet, maar anders moeten de kinderen tien dagen thuis blijven. Dat willen ze echt niet, ze willen naar school, naar hun vriendjes. Ik heb wel aan de kinderen gevraagd wat ze van de test vinden, dan vinden ze het helemaal niet zo erg. Terwijl de ouders er in eerste instantie niet aan moesten denken om kinderen door een coronateststraat te laten gaan. Dat is er helemaal van af, omdat het toch wel meevalt. Ook heb ik een kennis die bij de teststraat werkt en zij vertelt dat er echt heel veel kinderen worden getest op het moment”, aldus Jansen. 

Beslisboom

Er zijn wel bijzondere momenten en rare situaties door de verschillende maatregelen die er gelden op de scholen. Het RIVM heeft speciale beslisbomen gemaakt om duidelijkheid te scheppen voor de docenten en de ouders. Soms mag een kind alweer naar school terwijl zijn broertje nog in quarantaine zit of juist het tegenovergestelde, dat een kind twee weken thuis moet blijven door verschillende factoren die zwaar wegen. “Het is vervelend, maar we moeten ons er aan houden in verband met de veiligheid, ook al is het soms heel krom. Het helpt wel dat het vanuit het RIVM is gekomen, want we moeten soms vervelende dingen doen, zoals het naar huis sturen van een klas, terwijl het misschien helemaal niet nodig is, om de veiligheid te kunnen waarborgen. Nu kunnen we verwijzen naar het externe document, ‘Wij hebben het niet zelf bedacht’ kunnen we dan aangeven. Gelukkig hebben we geen echte vervelende dingen gehad, ik vind dat ouders heel verantwoordelijk te werk gaan. Het is inmiddels voor iedereen soms frustrerend, ook voor onszelf, maar we moeten het gewoon met zijn allen doen, het is niet anders”, legt Ter Hoeve uit.

Digibord

Online lessen zijn erg handig gebleken tijdens de lockdown, maar ook al voordat de pandemie toesloeg had het grote digibord, met dezelfde functies als een tablet alleen twintig keer zo groot, de plaats van het normale krijtbord definitief ingenomen in de klassen. Je kunt geen onderwijs meer geven zonder een digibord. Als ik in een dictee bijvoorbeeld het woord vulkaan noem en kinderen weten niet wat een vulkaan is, dan zoek ik snel een vulkaan en laat een filmpje zien, de visuele benadering werkt heel goed voor kinderen. Het staat ook wel ergens in een boek, maar dit is leuker en veel sneller”, vertelt Noorman. “Maar we zullen nooit een iPad school worden! Want uiteraard is het enorm belangrijk dat ze leren over alle digitale mogelijkheden en mediawijsheid, maar door met je handen te schrijven en uit een boek te lezen train je compleet andere hersenfuncties zoals coördinatie en motoriek en die zijn erg belangrijk”, vult Jansen aan. “Dat klopt, ik heb het vanmorgen nog gezien. We hebben net een nieuw programma om aan basisvaardigheden te werken onder tijdsdruk, een digitaal programma. Maar een aantal kinderen gingen er mee om alsof het een game was, ze wilden alle bolletjes indrukken voordat de timer af ging. Niet lettend op de kwaliteit… dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus dan moet ik duidelijk uitleggen dat het belangrijker is om de som te snappen en goed te hebben. Terwijl die uitleg niet nodig is wanneer je werkt met papier en pen”, licht Noorman toe.

Zo gaat OBS De Schuilingoord een spannende tijd tegemoet, met een nieuwe school, een verhuizing en wie weet een compleet (pret)park om hun school. “Wie weet hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, ik ben zelf ook erg benieuwd en heb er erg veel zin in”, aldus Jansen.