Ongenode Gast – Repair Café Vries

|||
||| Foto: |||
(On)genode gast

Wat:                          Repair Café Vries


Wanneer:                 vrijdag 25 oktober 2019


Waar:                        Kringloopwinkel Vries


VRIES - Ondanks dat de gngenode gast zelf nog in de Krant van Tynaarlo heeft geschreven dat het Repair Café van Vries afgelopen vrijdag plaatsvond en het genoteerd heeft in zijn agenda, rijdt meneer doodleuk vanuit Zeijen door Vries naar de redactie in Roden. Mits het plaatsnaambordje Roden gepasseerd is, bedenkt de onnozele ongenode gast zich dat hij nog naar het Repair Café in Vries moet. Tijd om het gaspedaal in te trappen, want er staat nog meer op het programma vandaag. Met gierende bandjes verlaat hij Roden om via Lieveren richting Vries te rijden. Eenmaal aangekomen bij de kringloopwinkel in Vries, waarin het Repair Café zich herbergt, blijkt de parkeerplaats bomvol. Uit een rode Seat Ibiza wordt door twee mannen een grijze monitor getild. Die zou zomaar eens dezelfde bestemming als de ongenode gast kunnen hebben, maar dat blijkt later niet het geval. Het is druk en niet alleen bij de kringloopwinkel, ook bij het Repair Café. Jos Steenstra is de vrouw die verantwoordelijk is voor de aanmeldingen en is tevens het vrolijke welkomstcomité. “Wat ontzettend leuk dat de krant hier is”, zegt ze enthousiast. Ze is zichtbaar in haar nopjes met de komst van de ongenode gast en voorziet hem van een kopje koffie. Vervolgens begint ze, tussen het maken van een puzzeltje door te vertellen over het Repair Café. Inmiddels komt meneer Raven uit de reparatie-afdeling met zijn infraroodkachel: “De afstandsbediening was kapot. Ik weet niet wat er mee gebeurd is, maar waarschijnlijk is het nat geweest. Dat kan wel kloppen, want bij ons zit nogal eens wat jeugd en dan valt er wel eens een flesje bier om. Hij doet het nu in ieder geval weer en daar ben ik heel wijs mee!” Jos reageert: “Ah, een tevreden klant. Dat vinden we leuk!” De man verlaat het gezelschap en laat nog even weten dat hij nu weet dat het Repair Café bestaat en dat hij, wanneer dat nodig is, zeker terugkomt. Een mooie opsteker voor Steenstra en consorten. Als de ongenode gast een kijkje gaat nemen bij de reparateurs is Carry uit Vries net naar binnen gegaan met haar kapotte Dolce Gusto koffieapparaat. Zij zat bij aankomst van de ongenode gast al keurig op haar beurt te wachten aan tafel bij Jos. “Ik wilde het ding al weggooien, maar toen las ik in de Krant van Tynaarlo dat er vandaag een Repair Café zou zijn. Vervolgens besloot ik om toch een poging te wagen”, legt Carry uit. Reparateur Jan bekijkt het apparaat eens goed en test het. Als een echte magiër hoeft hij er alleen maar naar te kijken, want het apparaat werkt zonder significante reparatiewerkzaamheden weer uitstekend. €2,- in de spaarkoe van het Repair Café en weer een tevreden klant verlaat het pand. Steenstra vertelt dat er die ochtend al een meisje van 12 langs was geweest met haar hoverboard. “Ze was er heel ongelukkig mee de sloot in gereden en het ding deed het niet meer. Vervolgens probeerde ze het vervolgens bij ons, maar het apparaat bleek nog niet zo oud te zijn. We hebben haar vervolgens geadviseerd om de garantievoorwaarden eens na te lezen en samen met haar ouders te kijken of het wellicht onder garantie bij de fabrikant te repareren is. Ik hoop dat dat goedkomt voor haar, want ze was erg verdrietig”, vertelt Steenstra. Luttele seconden later komt mevrouw Koops uit Eelde binnen. Het Repair Café lijkt overuren te moeten draaien vandaag. Koops brengt een oude klok uit 1972 met zich mee. “Ik was spullen aan het opruimen en kwam oten deze klok tegen. Het komt uit mijn vaders werkplaats. Ik wilde het niet weggooien, omdat het toch wel emotionele waarde heeft. Ook ik las in de Krant van Tynaarlo dat er een Repair Café georganiseerd werd en besloot vanmiddag te gaan. Mocht dit niet lukken, dan ga ik naar Humberto Tan!”, grapt Koops die nog verrast wordt met het feit dat het Repair Café ter plekke repareert. “Moet ik hem met een maand weer ophalen”, vraagt ze. Steenstra reageert vlot: “Nee hoor, het wordt gerepareerd terwijl u wacht. Anders worden we een veredelde winkel en dat willen we absoluut niet.” Het is gezellig bij het Repair Café en er hangt een huiselijke sfeer. De koffie is tevens goed, maar de ongenode gast houdt het voor gezien. Er moet nog werk verzet worden op de redactie, dus nu kan hij wél in één keer doorrijden naar Roden.   



|||
|||
|||

UIT DE KRANT

Lees ook