TYNAARLO – Met het aankomende winterseizoen lijkt het de ongenode gast een goed idee om de milieustraat van Tynaarlo te bezoeken en wellicht een ritje mee te pakken op een strooiwagen. Helaas blijkt meerijden met een strooivoertuig dit seizoen niet tot de mogelijkheden in verband met corona. Eén persoon per voertuig. Dus… Gelukkig is er wel een rondleiding op de werf in de aanbieding, het bekijken van de strooiers en de zoutopslag onder toeziend oog van opzichter Paul Wolf en beleidsadviseur Herman Kolker wordt aangeboden.

De start is echter met een kop koffie in de ruime kantine waar de Nederlandse meezingers op de achtergrond klinken, buiten regent het heel erg hard. Genoeg tijd voor een uitleg over het strooien. Kolker: “Wij strooien ongeveer 330 kilometer aan weg, daar zitten de grote doorgaande fietspaden ook bij in. Wij strooien o.a. de fietspaden vanaf Assen , Vries, naar de Punt,  naar Eelde, Ter Borch en weer terug. De gevaarlijkste gladheid is de plotselinge ochtendgladheid. Die je niet ziet en die er zomaar is. Rond een uur of vijf, zes in de ochtend dan kan het snel afkoelen, stel dat het daarvoor net geregend heeft, dan bevriest het wegdek. Ja, dan heb je een probleem. Terwijl wanneer er sneeuw ligt, dan is het duidelijk voor mensen dat het glad kan zijn. Mensen zijn dan uit zichzelf veel voorzichtiger.”

“Daarom strooien wij preventief, dat is in samenwerking met meteo consult. Het bedrijf heeft nu een andere naam, maar wij zeggen nog steeds Meteo. Daar zitten meteorologen en zij zijn speciaal opgeleid voor dit soort werk. Zij houden dit keurig in de gaten wat het weer gaat doen bij ons. Op de drie koudste plekken van de gemeente hebben we een meetpunt zitten. Dat is de Legroweg, de Peesterweg en de Hoofdweg, de Hoofdweg in Zeegse heeft klinkers, de andere twee wegen asfalt. Op die punten zitten meters in het wegdek en in de grond. Wijzelf en Meteo hebben daardoor digitaal zicht op het weer in de gemeente. Er wordt gemeten wat de temperatuur is buiten van het wegdek, onder de grond, de vochtigheid van de lucht en het wegdek en kijkt ook naar het zoutgehalte in het wegdek. Met behulp van al die metingen voorspelt Meteo wanneer de waardes zullen dalen en er kans is op gladheid. Wanneer dat tijdstip bekend is, dan gaan wij strooien voordat het glad wordt. Daar beperkt je het risico het meeste mee. Soms lukt het niet, zoals je weet is niets zo veranderlijk als het weer,” legt Kolker uit.

Ondertussen is het gestopt met regenen en krijgt de ongenode gast een fluorescerende hes aan om de werf op te mogen lopen. Wolf laat zien met welke strooimachines is gestrooid en vertelt verder: “Afgelopen avond hebben wij bijvoorbeeld gestrooid om half elf, want na half tien zou er geen bui meer komen. In overleg met Meteo, we waren het er allemaal over eens. Toch keek ik vannacht om één uur nog even op de meters en zag ik dat de zoutwaardes heel erg gedaald waren. Er was dus toch nog een bui gekomen na half tien. Dan moet je reageren. Om vier uur vanochtend heeft een collega toen voor de zekerheid de Legroweg nog een keer gestrooid. Het blijft mensenwerk, ervaring en goed in de gaten houden wat alle waarden zijn. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt altijd bij de opzichter en dan wil je het toch zo goed mogelijk doen.”

Het terrein is groot en het is opmerkelijk hoe ruim en netjes deze milieustraat is. Bij de grote zoutbunkers popt de vraag op wat voor werk deze mannen eigenlijk doen in de zomer. “Nou dan wordt er niet gestrooid,” lacht Wolf. “Dan vervalt de strooidienst. Iedereen heeft een functie in de milieustraat en het strooien doet iedereen erbij.” Kolker:“Je kunt er niet apart mensen voor inhuren. Het zijn overuren voor die mannen, het is niet anders. Sommige gemeentes die besteden het strooien uit maar gemeente Tynaarlo doet het zelf, daar zijn wij wel blij mee. Het strooien in de avond is ook leuk en gezellig.” Wolf: ‘” Als het duidelijk is dat we preventief strooien dan komen we samen en drinken we een kop koffie met elkaar en we sluiten samen af. Soms hebben we geluk en neemt iemand een droge worst mee.” Beide mannen concluderen lachend: “Als je volgend jaar mee wil op een strooiwagen dan weet je wat je mee moet nemen. Droge worst.”