Albert Rademaker ‘Je doet het niet alleen’

Albert Rademaker in zijn werkkamer
Albert Rademaker in zijn werkkamer
kleintje cultuur

ANNEN - Albert Rademaker is grafisch vormgever en kunstenaar. In zijn lange loopbaan heeft hij ontwerpen gemaakt voor allerlei opdrachtgevers, waaronder het Drents Museum en stichting Het Drentse Landschap. Hij maakt ook eigen werk. Hij vertelt over zij loopbaan en wat hem inspireert.

“Ik ben een ambachts- en ideeënman, de digitale ontwikkelingen in ontwerpen heb ik doelbewust aan me voorbij laten gaan. Voor de uitvoering werk ik samen met
specialisten.” Albert Rademaker zit aan een ronde, houten tafel in zijn woonkamer. Op verschillende kasten staan bruine kommen en vazen. Fries aardewerk van tenminste een eeuw oud. In 2010 heeft hij de Culturele Prijs van Drenthe ontvangen en kreeg hij van de gemeente Aa en Hunze ook de uitnodiging om een
tentoonstelling in te richten met zijn eigen werk. “Hiervoor ontwikkelde ik vierkante panelen met fragmenten van bestaand (oud)ontwerpwerk, aangevuld met nieuwe
typografie-panelen.”

In zijn eigen stukken is Rademaker vaak maatschappijkritisch. Zo maakte hij een paneel over de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) met de tekst
‘NEEMNAMGENOMEN’. “Ik heb een sterk gevoel van rechtvaardigheid en sociale betrokkenheid. Soms ben ik zelfs schuldbewust of ik niet méér kan doen, maar je kan
niet het leed van de hele wereld op je schouders nemen. Ik gebruik mijn werk om mijn stem te laten horen.”

De boerderij waar Rademaker woont staat hemelsbreed twee kilometer van de plek waar hij geboren is. Hij woont inmiddels al meer dan vijftig jaar in Annen. “Als kind
wilde ik naar Nieuw-Zeeland’, helemaal aan de andere kant van de wereld.” Maar deze jongensdroom heeft hij nooit bereikt. De inspiratie voor zijn eigen werk haalt hij
uit zijn omgeving. “Ik haal het uit het dialect, de regionale cultuur, mijn geboortegrond.”

Dat het dialect belangrijk is voor Rademaker is te zien op panelen met een bepaalde spreuk of uitspraak die hij tegenkomt. Zo hangt er een rood paneel aan de muur met de tekst ‘KBESTAOOKAKNIEDENK’, een woordspeling op de gevleugelde uitspraak van de Franse filosoof René Descartes ‘Ik denk, dus ik besta’. De vormgever legt uit hoe hij aan zijn ideeën komt: “Soms hoor of lees ik iets waardoor ik wordt getriggerd. Door woordbeelden fonetisch weer te geven en zonder spaties en interlinie te stapelen ontstaat er een beeld.”

De kunstenaar werd geboren in Anloo in 1946. Het was geen uitgemaakte zaak dat hij grafische vormgeving zou gaan doen. “Toen ik op mijn 15e klaar was met de ULO
suggereerde mijn vader dat ik maar naar de kweekschool moest. De directeur van de school stelde de kunstacademie voor.” Nadat hij afstudeerde ging Rademaker aan de slag bij drukkerij Vlieghuis in Assen. Via oud-collega’s die bij de provincie Drenthe werkten kwam zijn eerste klus als grafisch vormgever: een omslag ontwerpen voor het rapport ‘Drenthe anno..’. Daarna kwam het balletje aan het rollen en werd hij steeds vaker gevraagd door provinciale instellingen voor vormgeving klussen. Aanleiding om zich begin jaren ’80 als zelfstandig ontwerper te vestigen.

Wanneer Rademaker terugkijkt op zijn carrière staat hij geregeld op om even naar de kast te lopen. Hij komt dan terug met een rapport of boek waarvoor hij de vormgeving heeft gedaan. Een uitgave die nauw aan zijn hart ligt is het boek ‘Anloo in het landschap Drenthe’. “Hier kijk ik met trots op terug. Het is een uitgave uit 1982 die model staat voor wisselwerking met de overige samenstellers. Het vorig jaar onthulde Herdenkingsmonument aan de Tweede Wereldoorlog in Annen getuigt van dezelfde werkwijze. Je doet het niet alleen.”


UIT DE KRANT