‘Dorpsbreed gedragen festival wordt hopelijk nieuwe traditie’

Bestuur Tynaarlo Lands (v.l.n.r.) Mirjam Bouman-d’Haan, Arrie ten Wolde, Joachim Peters, Christel Smeets en Sjoerd te Dorsthorst
Bestuur Tynaarlo Lands (v.l.n.r.) Mirjam Bouman-d’Haan, Arrie ten Wolde, Joachim Peters, Christel Smeets en Sjoerd te Dorsthorst
actueel

TYNAARLO – Het dorp Tynaarlo heeft al een actief sociaal leven, maar had tot voor kort nog geen festival zoals Donderen heeft met Donderslag, Eelde met het Koepeltjesfestival of Schipborg met FestiValderAa. Op de camping van het Blues Festival in Grolloo zei Antonella ten Wolde een paar jaar geleden tegen haar man Arrie dat het jammer was dat Tynaarlo niet óók een eigen festival had. “En als er zoiets zou komen, dan zou het Tynaarlo Lands moeten heten. Met een knipoog naar Lowlands!”

Het idee ontmoette alleen maar enthousiaste reacties, ook op het schoolplein van obs ‘t Oelebred in Tynaarlo. “Heel tof, er ontstond een soort vliegwieleffect”, zegt Arrie ten Wolde. “Voor we het wisten zaten we met een stichtingsbestuur bij de notaris.” Dat bestuur bestaat uit (v.l.n.r. op de foto) Mirjam Bouman-d’Haan, Arrie ten Wolde, Joachim Peters, Christel Smeets en Sjoerd te Dorsthorst. 

“Voor ons geldt dat we sinds een jaar of tien ‘nieuwe Tynaarloërs’ zijn. We voelden ons heel welkom in dit levendige dorp. We hebben snel wortel geschoten. Als dank daarvoor willen we graag iets teruggeven. Een bijdrage leveren aan het mooie dorpsleven door het creëren van een nieuwe traditie”, zegt Sjoerd. “De Brink is van oudsher het hart van het dorp, daar werd gehandeld en ontmoetten de mensen elkaar. Nieuwe levendigheid terugbrengen naar de brink door een gratis festival van en voor het dorp te organiseren, voor jong en oud, waarbij iedereen zich betrokken voelt en dat voor elk wat wils biedt. Dat is het idee achter Tynaarlo Lands. Het is overigens in bredere zin ook bedoeld voor inwoners van de gemeente Tynaarlo, die zin hebben in een fijn festival dichtbij huis.”

Op zaterdag 11 mei is het zover: de eerste editie van Tynaarlo Lands op de Brink. Een voorproefje van het festival was al te beleven tijdens de viering van 1200 jaar Tynaarlo in 2023. “Die drie dagen feest rond twaalf eeuwen Tynaarlo was echt één van de beste feesten ooit”, zegt Arrie. “Het was redelijk last minute dat we als Tynaarlo Lands toen een promo gaven op de zaterdag, maar dat smaakte zeker naar meer!” De promo werd gehouden in een via Marktplaats gekochte bontgekleurde circustent. “Dat is zo’n vrolijk uitziende tent, die verkoopt zichzelf gewoon. Hij trekt publiek als een magneet naar zich toe.” 

Vijf bands met lokale muzikanten werkten vorig jaar belangeloos mee. “We hadden toen nog geen budget”, zegt Sjoerd. Onder andere door de verkoop van exclusief door Joachim Peters voor Tynaarlo Lands gebrouwen speciaalbier, een Oerblond dat inmiddels helemaal is uitverkocht, kwam op een originele wijze geld in de festivalpot. “Dat was echt een heerlijk biertje”, zegt Arrie. “Er komt een nieuwe partij aan. We hebben daarnaast een Heiderood speciaalbier in de planning.” De fraaie etiketten op de bierflesjes zijn door Arrie, die grafisch vormgever is, ontworpen. Dat geldt ook voor het logo van Tynaarlo Lands. “Een driehoek verbindt dat wat was, wat is en wat er aan traditie toegevoegd kan worden. In het logo komen verleden, heden en toekomst samen.”

Het festivalbestuur heeft hard gewerkt om onder meer de financiële basis goed voor elkaar te hebben. “We willen geen tickets verkopen. Met gratis toegang is het festival echt inclusief. Iedereen moet kunnen meedoen, ongeacht de grootte van de beurs”, zegt Sjoerd. “Daarnaast vinden we het vanzelfsprekend dat bands een fatsoenlijk gage krijgen. Dat verdienen ze gewoon. Het is in de kunstsector toch al geen vetpot. Backstage wordt er straks ook echt goed voor ze gekookt. Zoals het hoort!”

Tynaarlo Lands krijgt twee festivalpodia. In ieder geval Tynaarlo’s eigen singer-songwriter Marieke Schenk treedt op. Arrie: “Op haar zijn we natuurlijk hartstikke trots. En met grote trots kunnen we ook zeggen dat we Sunfire als één van de hoofdacts mogen programmeren. Die band past perfect bij de sfeer van het festival. Het is een energieke band die Americana, blue grass en folk speelt. Je hoort ukelele, banjo’s en viool, maar ook vette gitaren.” Groninger rock is er ook, met de bands Ravi’s Underdogs en Raiger. Ook de band Shelby maakt deel uit van de voorlopige line-up.

Maar Tynaarlo Lands biedt veel meer dan alleen heel goede muziek. “Mensen kunnen heerlijk over de Brink heen en weer wandelen, van het grote podium naar de circustent met het tweede podium. Of langs de Cultuurkeet en de Knutselkeet van de gemeente Tynaarlo. Er staan foodtrucks en er is een bar. Er zijn kraampjes met allerlei spullen die gemaakt zijn door mensen uit het dorp, er zijn workshops moestuinieren en yoga”, zegt Sjoerd. “De filosofie van Tynaarlo Lands is namelijk veel breder dan alleen een muziekfestival. Het gaat om de zelfredzaamheid en veerkracht van een dorp, om gezond ouder worden en sociale verbinding, om het zelf dingen maken en doen.”

Om ervoor te zorgen dat ouders de handen wat vrij hebben en van het festival kunnen genieten, is er een speciaal kinderprogramma van de vereniging De Drakenorde. Zij hebben een larp-verkleedtent, waarbij larp staat voor Live Action Role Playing. Sjoerd: “De kinderen komen binnen in een riddertent en krijgen een queeste voorgelegd. Een zoektocht, waarbij met spel en fantasie een oplossing gevonden kan worden.”

Nu het bestuur het organisatorische deel van het festival heeft staan, begint Tynaarlo Lands ook in het dorp te leven. “De kinderen van ’t Oelebred gaan aan de slag met kunst voor het festival, de Vrouwen van Nu willen een workshop festivalarmbandjes maken geven. De voetbalvereniging gaat de drankjes verzorgen. We willen graag zoveel mogelijk mensen in de voorbereiding betrekken”, zegt Arrie. “Leuke plannen voor een workshop of activiteit zijn altijd welkom. We hebben een eigen mailadres: info@tynaarlolands.nl.” Behoefte aan extra vrijwilligers en sponsoren is er ook. “De gemeente is blij met ons plan en heeft ons met een subsidie gesteund. Daarnaast zijn we dankbaar voor een geweldige bijdrage van het fonds Cultuurparticipatie. Maar extra fondsen en sponsoren zijn hard nodig. Onze topsponsor krijgt de hoofdbühne naar zich vernoemd!”

UIT DE KRANT